miljö

Deltagarens dagbok dekrypterades av en volontär från nätverket

Innehållsförteckning:

Anonim

Att läsa någon annans dagböcker är ful. Men vad händer om dagboken tillhör farfar som bodde under andra världskriget? Naturligtvis, läs det!

En av nätmännen rapporterade att han hade hittat sin farfars dagbok och vill läsa den, men problemet är att dagboken är skriven i avskrifter, som barnbarnet naturligtvis inte äger.

Volontären svarade på gråten, som förstår transkriptet lite, men inte handlar om översättningar på detta område. Han bekanta sig med dagböckerna, men hade ingen brådska med att hjälpa användaren och uttalade att det var svårt, lättare att läsa och att förstå lite om romaner eller religiösa texter skrivna i denna form och att avkoda manuskriptet skulle ta mycket tid och ansträngning.

Vad stod i dagboken?

Att döma efter det lilla fragmentet i dagboken som vi publicerar nedan, i den talar en man om sitt liv när han är i armén. Om vad han matas, vad militären gör, vilken typ av relationer som utvecklas i laget, vilken typ av manipulationer som sker. Ett fragment av dagboken översattes ändå av den volontären som svarade på användarens inlägg.

4/9/41 - Onsdag

Detta hänvisar till 9 april 1941.

Till vänster […] 5:30 körde en spårvagn […] till vapenlagret. Anlände till 8:00. Demonterade alla kläder, förutom skor och rockar. Klarat minst 20 rum för olika tentor. Tentamen avslutades omkring 10:00. […] En oculist, ENT godkänd. [Det var nödvändigt … papper och grejer … i alkohol och … i bomull]. Vissa kan ha nekats på grund av befintliga sjukdomar, men läkaren frågade dem om de ville gå med i armén. Om de sa ja, skulle han godkänna det. Vissa kommer att saknas även med dåligt syn om de kan läsa med sina glasögon. En vän till mig tog [han] var över 38 kilo övervikt. Gick från 10 till 4 med [… vår lunch]. [Jag hade] mitt val för [middag …], andra hade bara fläskkotletter. Jag åt mig själv, jag ätit middag. Av 620 män fanns det cirka 10 av oss […], eftersom vi passerade.

Nytt vuxet kryssningsfartyg: alkohol och god mat

Torterat katthår på lakan: blev av med råd från en erfaren uppfödare

Kvinnan som lyckades charma Lev Bi-2: nya bilder av bergens fru

Först och främst tentor. Mitt nummer var 27. Jag åkte till Camp Grant klockan 8:30 på IC. Vi hade ett helt tåg till vårt förfogande. 13 timmar stående, [… ing] och promenader verkligen trött på mig. [Vuksenek] med vårt [gäng], och han hade sitt foto i […] en tidning.

4/10/41 - Torsdag

Anges den 10 april 1941.

Anlände till Grant camp runt 23:00. Det var […] lunch med nötköttgryta, och våra tallrikar fylldes till randen. Identifierad i kasernen B-204, min säng är 22. Mycket bekväm. Jag kunde inte sova förrän 2:00 på morgonen. Vaknade klockan 6 på morgonen. [Fick företaget … framtiden]. Skickat till klass nr 2 i […] -testet var 119: e av 150 personer. Klarat testet för att rekrytera [betyg] i armén. Fick 45 poäng. De injicerade [tyfus … alltid] vaccinerat. Matade sedan en kalkon.

Till middagen gavs rester. Det var tillåtet att lämna före 23:00, men jag stannade för att skriva brev. Handen skadade lite från skottet. De flesta av gänget åkte till firandet i staden, men de var tvungna att vänta på bussen eller gå.

Besättningen tog ett foto som en minnessak. Inte varje dag flyger sådana passagerare

Gör-det-själv original termos gjord av trä och epoxilera: mästarklass

Varm kennel med effekt av parkett: instruktioner för vårdande ägare

4/11/41 - Fredag

Jag gick i kyrkan idag och stod [… hela tiden …]. Arbetade hela dagen: tvättad, svepande och rengöring. De flesta stipendiater [överfördes] till olika kaserner. Det var bara 5 kvar av oss. De gick till andra kaserner för medicinska kåren. Ägg och rostat bröd till frukost. Jag åt inte middag eftersom mina tarmar inte fungerade korrekt. Han tog ett laxermedel.

4/12/41 - Lördag

Nya män från Detroit dök upp i våra kaserner. Rensade kasernen. Gick lite. På eftermiddagen åkte vi till Rockford och drack några glas öl för att sitta och äta middag. Jag såg den zigenare Rose Lee utför sin striptease. […] I staden då […]. Han återvände till ….

4/13/41 - Söndag

10 p.m. Påsksöndag. Det regnade hela dagen. Vi stannade i kasernen. De spelade kort, jag vann 4 dollar. Jag skickade 10 vykort och ett brev.

Flickan tog med sig två transparenta remsor i handen och "satte" dem i trädgården

Hur man bär en mask korrekt: läkarna förklarade varför ett skägg kan störa

Munpannkakor: ett recept från Victoria Boni

4/14/41 - Måndag

Grant lämnade lägret från Shelby Camp 10:10. Anlände till […] kl 17:00 för att ta lasten […]. Kom till St. Louis kl. 20.00. Han sov i den övre våningssängen. Passerade genom Kentucky och Missouri på natten. Vaknade i Tennessee. Mycket kuperat Mississippi, mycket skogsområde, massor av sågverk. Mycket [kontroller] längs järnvägen. Anlände till Shelbys läger kl 15:15.

4/15/51 - Tisdag

Det varade i 29 timmar. Maten på tåget var mycket dålig på grund av något slags misstag. Konserverad majs, nötkött, sylt, öl och [kaffe]. Allt vi gjorde med tåget var att titta på landskapen. Den verkliga sökningen var på Shelbys läger. Gruppen spelade och lastbilar levererade oss till vårt företag. Levereras till företag I clearing company.

Vårt företag består huvudsakligen av män från Wisconsin och Michigan. Mycket få från Illinois. Braised nötkött middag. [Flyttad] till tältet. 16 kvadrat 5 sovplatser.

4/16/41 - Onsdag

Pannkakor till frukost, nötkött till middag, skinka på benet för middag. Visad taktik och en kort promenad. Dug upp brus på eftermiddagen. Det var en bra liten övning. Jag körde från ena änden av lägret till den andra i en armébil.

På mästarklassen lärde jag mig att laga tunna bovetepannkakor med jäst

Varför att lära sig åka skridskor vid 39 års ålder var det bästa beslutet i mitt liv

1920-talets bostäder nära Sydney är inte lätt att hitta även för spårare

4/17/41 - Torsdag

Normal marsch och träning. Havremjöl till frukost, nötkött och [öl] till middag. Grävgravar hela dagen.

4/18/41 - Fredag

De hörde om militär artighet. Hälsning [instruktion]. Ägg och bacon till frukost. Undersökning av benen. […] De gav fisk till middag. Gjorde många spade på eftermiddagen. Vi drack 3 burkar öl […].

4/19/41 - Lördag

[…] på morgonen. Inspektion av en major i […]. Arbetade väldigt lite på eftermiddagen. Alla våra kläder kontrollerades. Äggröra till frukost. Skinka till lunch och först ätit rå selleri. Skinka på benet för middag. Vi drack 2 burkar öl. [… och papper].